تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا

ایتالیا، کشوری با نقشه چکمه ای شکل در مدیترانه یکی از جذاب ترین کشورهای دنیاست. این کشور هر آنچه را که دانشجویان خارجی از تاریخ کهن آن تا شگفتی های امروزیش را بخواهند، برایشان فراهم می کند.

حضور هر ساله هزاران نفر از دانشجویان بین المللی در ایتالیا این  موضوع را ثابت میکند.

ایتالیا به دلیل سبک زندگی، قدمت و معماری آن، مقصد انتخابی بسیاری از دانشجویان سرتاسر جهان با کیفیت تحصیلات آکادمیک میباشد. همه ساله بیش از 40 هزار دانشجوی خارجی به ایتالیا می روند تا از تحصیل و آموزش های آکادمیک و تجربیات بی نظیر در این کشور لذت ببرند.

اگر شما نیز تصمیم به تحصیل در کشور ایتالیا گرفته اید با آگاه از مزایای تحصیل در ایتالیا می توانیم در تسهیل امر تصمیم گیری به شما کمک کنیم.

قطعا ایتالیا جذابیت های زیادی برای وسوسه گردشگران و دانشجویان بین المللی دارد مثل : مناظر متنوع، میراث فرهنگی و تاریخی عظیم؛ مکانهای نمادین و تاریخی از جمله Colosseum روم و برج پیزا، غذاهای غیرقابل مقایسه، تاریخی چشمگیر از اختراعات و اکتشاف ها ... و البته دانشگاه های ایتالیا شامل قدیمی ترین و معتبرترین جهان است.

گذشته از میراث ماندگار تمدن رومی ، ایتالیا سابقه طولانی در برتری و نوآوری دارد. ایتالیایی های شناخته شده شامل  کریستوفر کلمب و مارکو پولو، انریکو فرمی (فیزیکدانی که اولین راکتور هسته ای جهان را ایجاد کرد)؛ لئوناردو داوینچی ، که ثابت کرد جهان مسطح نیست. الساندرو ولتا ، که در زمینه برق تحصیل کرده است (اصطلاح "ولت" را حتما می شناسید). و گالیله ، که چهار قمر در حوالی مشتری کشف کرد و تلسکوپ را اختراع کرد ، که با آن ثابت کرد که زمین در اطراف خورشید می چرخد.

این ها فقط برای شروع هستند، لیست متفکران و مخترعین مشهور ایتالیایی ادامه می یابد ، از عینک و دستگاه اسپرسو گرفته تا اتومبیل و ادوکلن. سرچشمه کلمه "دانشگاه" نیز به ایتالیا نسبت داده می شود ، و دانشگاه بولونیا که یکی از قدیمی ترین دانشگاههای جهان است.

 

در وهله ی اول نگرانی همیشگی ما، بحث هزینه است.  و کشور ایتالیا از این نظر تدابیر بسیار مهمی اتخاذ کرده است. در ایتالیا علی رغم بورسیه های تحصیلی بورسیه زندگی هم به دانشجویان خارجی اعطا میگردد که نه تنها هزینه های زندگی را پوشش میدهد بلکه با کمی صرفه جویی، پس انداز کوچکی را برای شما به جا میگزارد.

یکی دیگر از ویژگی های خوب کشور ایتالیا، آب و هوای معتدل و مدیترانه ای آن می باشد که باعث تقویت روحیه و افزایش تمرکز دانشجویان می شود و همینطور در بین کشور های اروپایی مردم ایتالیا شباهت زیادی به مردم کشور ما دارند. و این امر باعث شده تا جمع کثیری از دانشجویان خارجی این کشور، ز دوره تحصیل خود به عنوان تجربه ای تکرار نشدنی یاد کنند.

طبق آمار رسمی میزان نشاط و امید به زندگی در سطح جهان در سال 2016، کشور ایتالیا در سطح اروپا رتبه سوم در جهان رتبه هفتم را دارا می باشد. پس ایتالیا انتخاب خوبی برای ماست. در ادامه به یکی از مهم ترین چالش ها می پردازیم؛

یکی از چالش های مهم دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج، یادگیری زبان کشور مقصد است. بویژه اگر این زبان انگلیسی نباشد. چالشی که ایتالیا آن را نیز برطرف کرده است. اینکه ما زبان رسمی هر کشوری را که به عنوان مقصد خود انتخاب میکنیم را بدانیم و بتوانیم در آن جامعه کشور به بهترین شکل از آن بهره مند شویم، واقعیتی است بی نظیر و وصف ناپذیر! اما بسیاری از دانشگاه های ایتالیا در طیف وسیعی از رشته ها رشته هایی به زبان انگلیسی برگزار می کنند.

بسیاری از مردم وقتی صحبت از ایتالیا می شود، یاد تاکستان ها، مزارع سرسبز و کوچه های آبی ونیز می افتند. همه اینها جای خود!

ولی نباید کشور ایتالیا را از لحاظ پیشرفت صنعتی ضعیف فرض کرد. امروز ایتالیا به عنوان هشتمین کشور بزرگ صنعتی جهان شناخته می شود و این کشور همچنین آغازگر بسیاری از تحقیقات کاربردی در بخش های متنوعی همچون بیولوژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، پزشکی و فیزیک و... می باشد. در نتیجه فارغ التحصیلان دانشگاه های ایتالیا می توانند آینده کاری بسیار درخشانی را برای خود در ایتالیا و همینطور در سراسر جهان رقم بزنند.

ایتالیا نقش مهمی را در آموزش عالی اروپا بازی می کند. در طول سال های اخیر، این کشور یکی از چهار کشوری است که نامزد ایجاد " حوزه اروپایی آموزش عالی " (بیانیه سوربون، ماه می 1998 ) شده است و در پی آن برای اصلاح آموزش عالی ،برنامه هایش را تحت عنوان " فرآیند رشد بلونیا" (بیانیه بلونیا، ماه ژوئن 1999) که بیانیه ای در مورد روند اصلاحات بنیادی جهت هماهنگی با نظام آموزش عالی کشور های اروپایی می باشد، در سراسر اروپا اجرا کرده است.

موارد مهم این بیانیه شامل:

  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی و زندگی برای دانشجویان واجد شرایط
  • سهولت تغییر رشته در حین تحصیل
  • استفاده از آخرین متد های آموزشی بویژه در رشته های معماری، می باشد

شهرهای دانشجویی در ایتالیا

دانشگاه های برتر ایتالیا در مناطق گسترده ای مانند بقیه جاذبه های این کشور گسترش یافته اند ، به منظور انتخاب های جذاب بسیار برای کسانی که قصد تحصیل در ایتالیا را دارند. درباره برخی از محبوب ترین شهرها برای دانشجویان بیشتر بدانید

رم

از کجای پایتخت ایتالیا شروع کنیم ؟ به عنوان یک دانشجو در رم ، متوجه جالب بودن کشف تمام شهر می شوید و آن  همیشه برایتان جذاب است.

شما ممکن است در یکی از سالن های تئاتر رم به نمایش بنشینید یا از یک اجرای بزرگ در فضای باز در استادیو فالمینیو یا استادیوم المپیک لذت ببرید. اگر علاقه مند به ادبیات هستید ، چرا یک شب را در یک کتابخانه با فضای باز لذت نبرید؟

طیف وسیعی از دانشگاه های عالی در رم وجود دارد ، به ویژه دانشگاه ساپینزا که در رده بندی دانشگاه های جهانی 2019  در رتبه 217 قرار دارد و آن را به عنوان پنجمین دانشگاه با رتبه برتر ایتالیا معرفی می نماید. رم نیز در فهرست QS جزو بهترین شهرهای دانشجویی 2018 و در رتبه 66 قرار گرفت.

میلان

میلان که به عنوان یکی از بهترین شهرهای جهان برای دانشجویان شناخته می شود ، پکیج کاملی را ارائه می دهد: دانشگاه های کلاس جهانی ، سطح زندگی بالا و جمعیت بزرگ و متنوع دانشجویی. میلان همچنین مرکز تفریحی اقتصادی در شمال ایتالیا است ، شکل گذشته خود را حفظ کرده است و نشان دهنده زندگی مدرن شهری و قدیمی ایتالیا است.

جمعیت بین المللی این شهر در کنار تعداد زیادی از مکانهای تاریخی قرار دارد، از جمله Santa Maria alle Grazie Basilica  یا نقاشی معروف شام آخر که یک میراث جهانی محسوب می شود. میلان مرکز مالی پیشرو در ایتالیا ، به عنوان یک مرکز جهانی در صنعت مد و طراحی نیز شناخته می شود ، و آن را به عنوان پایتخت مد جهان در کنار لندن ، پاریس و نیویورک قرار داده است. اگر به ورزش علاقه بسیاری دارید ، احتمالاً میلان را به عنوان خانه تیم های فوتبال مشهور آث میلان و اینترناسیونال می شناسید.

این شهر با داشتن هشت دانشگاه در میلان بزرگترین جامعه دانشجویی در ایتالیا را دارد. گزینه های تحصیلات عالی آن شامل بالاترین میزان ورود ایتالیا در رتبه بندی سال 2019 ، Politecnico di Milano است. سایر دانشگاه های دارای رتبه بین المللی در میلان عبارتند از Università degli Studi di Milano (325 ام)، Università Cattolica del Sacro Cuore  (491 ام) و دانشگاه Milano-Bicocca  (601-650 ام)، در حالی که Università Commerciale لوئیجی بوکونی به عنوان یکی از دانشگاه های برتر اروپا با محوریت تجارت شناخته می شود. Università degli Studi di Pavia (UNIPV) ، با رتبه 581-590 در رده بندی جهانی ، نیز فقط در شمال شهر میلان واقع شده است و طیف وسیعی از برنامه های بین المللی را که به زبان انگلیسی تدریس می شود ، ارائه می دهد.

پیزا

پیزا دارای بیش از 20 کلیسای تاریخی ، چندین کاخ و یک سری پل های خیره‌کننده در کنار رودخانه آرنو است. در طول تابستان ، دانشجویانی را پیدا خواهید کرد که در کنار رودخانه در حال استراحت هستند .

این شهر زنده بودن خود را از جمعیت دانشجویی خود، که انواع مراسمات ، نمایش ها و برنامه های فرهنگی را برگزار می کنند ، می گیرد. در بین دانشگاه های پیزا ، اصلی ترین دانشگاه Università di Pisa است که در رتبه بندی جهانی  QS در رتبه 422 قرار گرفته است. مشهورترین دانشجوی گذشته دانشگاه گالیله است که در قرن شانزدهم در آنجا تحصیل کرده و به عنوان یکی از دانشجویان برترشناخته شده است. ستاره شناسان ، فیزیکدانان و مخترعان مشهور جهان. در کنار دانشگاه پیزا ، Scuola Superiore Sant'Anna Pisa di Studi Universitari e di Perfezionamento و Scuola Normale Superiore di Pisa ، به ترتیب در رتبه های 167 و 175ام ، سیستم دانشگاه پیزا را تشکیل می دهند که به عنوان یکی از آموزش های برتر اروپا شناخته می شود.

 

بولونیا

اگرچه برای خارجی ها کمتر آشنا است ، اما بولونیا در بین ایتالیایی ها بسیار مشهور است و نه فقط به این دلیل که بزرگترین شهر و پایتخت منطقه امیلیا-رومانیا است. بلکه بولونیا به عنوان پایتخت آشپزی ایتالیا شناخته می شود و به دلیل غذاهای خود (la cucina Bolognese) مشهور است. همچنین توسط یونسکو به عنوان یک شهر خلاق برای موسیقی نامگذاری شده است و دارای یک مرکز تاریخی قدیمی است. سایه های فراگیر و سرخ رنگ این شهر ، از قهوه ای مایل به قرمز تا نارنجی سوخته و زرد پررنگ ، به آن لقب Bologna la rossa )بولونیا قرمز) داده اند.

بولونیا با داشتن یکی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان ، همچنان یک شهر دانشگاهی با جمعیت دانشجویی بزرگ و متنوع باقی مانده است.

در بین دانشگاهها در بولونیا ، بالاترین رتبه بندی مربوط به Università di Bologna (UNIBO)  است که در رده بندی دانشگاه های جهانی QS ، رتبه 180 را دارد. سایر مؤسسات آموزش عالی در بولونیا شامل کالژیو دی اسپاگنا (در داخل دانشگاه بولونیا ، برای دانشجویان اسپانیایی) ، دانشگاهی از دانشگاه جانس هاپکینز آمریکا ، آکادمی هنرهای زیبا بولونیا ، و Collegio Superiore di Bologna است. شما همچنین ممکن است در کلاس های دانشگاه Carpigiani Gelato که در آنجا می توانید طرز تهیه بستنی معتبر ایتالیایی را یاد بگیرید ، شرکت کنید.

پذیرش از دانشگاههای ایتالیا

مراحل ورود به دانشگاه در ایتالیا بستگی به این دارد که شما یک دانشجوی جزو اتحادیه اروپا باشید یا دانشجوی غیر اتحادیه اروپا ، و اینکه آیا متقاضی دوره کارشناسی (تحت عنوان دوره اول) یا سطح تحصیلات تکمیلی (دوره دوم و سوم) هستید ، متفاوت است.

به طور کلی ، اولین قدم این است که با دانشگاه منتخب خود در ارتباط باشید تا شرایط و مدارک مربوط به ورود برنامه مدنظر شما را بررسی کنند. پس از تایید صلاحیت شما ، باید یک فرم پیش ثبت نام را به همراه مدارک مربوطه به سفارت ایتالیا یا کنسولگری در کشور مبدا خود ارسال کنید. شما باید مدارک خود را توسط یه مترجم مورد تایید ، به ایتالیایی ترجمه کنید.

مدارکی که ممکن است لازم باشد ارائه دهید شامل موارد زیر است:

فرم درخواست تکمیل شده برای دریافت نامه واجد شرایط بودن و مناسب بودن تحصیلی (Dichiarazione di Valoro در Loco / DV).

فرم تکمیل شده مربوط به پیش ثبت نام

اگر متقاضی مقطع کارشناسی هستید ارائه مدارک دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی، و اگر متقاضی مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر هستید ارائه مدارک دوره دانشگاهی الزامی می باشد.

ریزنمرات دروس گذرانده ، از جمله نام هر امتحان قبولی و برنامه درسی هر دوره که در آن شرکت کرده اید.

دو عکس با اندازه گذرنامه که یکی از آنها باید امضا کنید.

هرگونه اسناد دیگری که می تواند در روند پذیرش شما تاثیرگذار باشد. (به ایتالیایی ترجمه شود).

همچنین ممکن است لازم باشد نتایج یک آزمون زبان ایتالیایی یا انگلیسی را هم ارائه دهید.

اگر دانشجوی اتحادیه اروپا باشید ، سفارتخانه ای که از طریق آن اقدام می کنید ، نامه واجد شرایط بودن و شایستگی تحصیلی (Dichiarazione di Valoro در Loco / DV) را برای شما ارسال می کند ، که قبل از ورود به دانشگاه های ایتالیا ، اطلاعات خارجی شما را تأیید می کند. سپس سفارت اسناد شما را به دانشگاه منتخب شما ارسال می کند و تأیید قبولی (یا رد) را مستقیماً از دانشگاه دریافت خواهید کرد. اگر دانشجوی غیر اتحادیه اروپا باشید ، سفارت یا کنسولگری ایتالیا بررسی می کند که آیا درخواست شما دارای معیارهای ویزای تحصیل در ایتالیا است یا خیر.

 

درخواست ویزا برای تحصیل در ایتالیا

تنها در صورتی می توانید ویزای تحصیل در ایتالیا را برای تحصیل در ایتالیا دریافت کنید که:

اسکان مناسب در ایتالیا و بودجه کافی برای تأمین هزینه های احتمالی شما هنگام تحصیل در ایتالیا (از جمله شهریه ، اسکان ، حمل و نقل ، کتاب درسی و هزینه های زندگی) داشته باشید.

بودجه کافی داشته باشید تا بتوانید در پایان تحصیلات به کشور مبداء خود برگردید یا امکان اثبات این موضوع را داشته باشید که قبلاً بلیط برگشت خریداری کرده اید.

همچنین از طریق بیمه درمانی خصوصی یا توافق نامه ای بین ایتالیا و کشور مادری خود ، می توانید در ایتالیا از خدمات درمانی برخوردار شوید.

همچنین ممکن است لازم باشد گواهینامه توان پرداخت را به طور کامل برای دوره تحصیلی خود نشان دهید.

شما می توانید با استفاده از اطلاعاتی که توسط وزارت امور خارجه  (degli Affari Esteri) ارائه شده است ویزای تحصیل در ایتالیا را بدست بیاورید. بیشتر اوقات ویزا رایگان است، اما ممکن است برخی از متقاضیان مجبور به پرداخت هزینه دریافت ویزا شوند. همچنین باید مدارک لازم را ارائه دهید، مدارکی که در بالا ذکر گردید ، و همچنین مدارک زیر را :

  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • شواهدی مبنی بر پرداخت هزینه درخواست ویزا (در صورت وجود)
  • گذرنامه معتبر حداقل به مدت سه ماه پس از پایان دوره شما
  • دو عکس اخیر به اندازه گذرنامه که یکی از آنها را باید امضا کنید

 

شهریه ، هزینه های زندگی و کمک های مالی در ایتالیا

شهریه دانشگاهها در ایتالیا بسته به موسسه و دوره متفاوت است ، زیرا موسسات نرخ های خاص خود را تعیین می کنند. طبق دستورالعمل های دولت ، متوسط هزینه ها بین 900 تا 4000 یورو (1 تا 4500 دلارآمریکا) در دانشگاه های دولتی ایتالیا در سال است ، در حالی که دانشگاه های خصوصی گران تر هستند. برخی از دوره های تخصصی همچنین ممکن است هزینه های بالاتری را بپردازند ، در حالی که دانشجویان دکترا که از دانشگاه انتخابی خود کمک هزینه دریافت می کنند ، نیازی به پرداخت هزینه ندارند.

از نظر هزینه های زندگی ، برای تأمین هزینه های اقامت ، غذا ، حمل و نقل ، سرگرمی و سایر هزینه ها سالانه به حدود 12،000 یورو (13.500 دلار آمریکا) نیاز خواهید داشت که هزینه های آن در شمال کشور بیشتر است. هنگام بودجه بندی برای خود، باید شیوه زندگی و عادتهای هزینه بر خود را در نظر بگیرید، همچنین مکانی که در آن مستقر خواهید شد، شهرهای بزرگ و مناطق توریستی نسبت به شهرهای کوچکتر ، به ویژه در شمال ایتالیا ، گران تر خواهند بود.

دانشجویان بین المللی واجد شرایط دریافت بورسیه ها و کمک هزینه های مشابه دانشجویان بومی هستند که براساس نوع دانشگاه یا نیاز مالی ارزیابی می شوند. این امر در مورد بورس های تحصیلی ، وام های دانشجویی ، کمک هزینه مسکن ، بلیط های وعده غذایی و سایر هزینه ها نیز صدق می کند. این خدمات توسط بخش DSU دانشگاه اداره می شود، همچنین اطلاعات و خدمات مفیدی را برای دانشجویان از جمله مشاوره ، فعالیت های خارج از برنامه درسی ، ورزشی ، حمل و نقل و سایر خدمات ارائه می دهد.

 

پس از ورود به ایتالیا

پس از ورود به ایتالیا ، همه دانشجویان (از جمله دانشجویان داخل اتحادیه اروپا) باید برای اجازه اقامت درخواست کنند (Permesso di Soggiorno) . دانشجویان غیر اتحادیه اروپا با ویزای دانشجویی طولانی مدت (بیش از 90 روز) باید طی 8 روز از ورود ، به اداره پست محلی مراجعه و درخواست اجازه اقامت نمایند، در حالی که اتباع اتحادیه اروپا باید طی سه ماه پس از ورود در Ufficio Anagrafe (اداره پذیرش) ثبت نام کنند. دانشجویان بین المللی با ویزای دانشجویی کوتاه مدت (حداکثر 90 روز) باید برگه حضور (Dichiarazione di Presenza) را به پلیس محلی (Questura) ارائه دهند. شما باید اظهارنامه حضور یا اجازه اقامت را با خود حمل کنید، زیرا ممکن است از شما خواسته شود که آن را به پلیس یا افسران امنیت عمومی نشان دهید.