زندگی در ترکیه

زندگی در ترکیه

زندگی در ترکیه

زندگی در ترکیه می تواند یک تجربه خوب برای افرادی باشد که می خواهند یک فضا و فرهنگ جدید را تجربه کنند. ترکیه کشوری است که هم فرهنگ آسیایی و هم فرهنگ اروپایی در آن جریان دارد. اما شما ابتدا باید مشخص کنید که هدف تان از مهاجرت چیست.دلیل‌های زیادی برای زندگی در ترکیه وجود دارد که اعم از نزدیکی به ایران، هزینه های کم زندگی و شباهت های فرهنگی بسیار با ایران، وجود دانشگاه های برتر با آزمون‌های ورودی راحت و اعطای مدارک بین‌المللی. در این مقاله می خواهیم همه جوانب زندگی در ترکیه را بررسی کرده و به سوالات شما در زمینه های مختلف مثل هزینه زندگی/چگونگی فرهنگ مردم ترکیه / اقتصاد این کشور و ... جواب بدهیم.

اطلاعات کلی در مورد کشور ترکیه

ترکیه کشوری اوراسیایی در خاورمیانه است که هم در قاره اروپا دارای خاک است و هم در قاره آسیا. این کشور بیش از ۸۵ میلیون نفر جمعیت دارد که پایتخت آن، شهر بزرگ و زیبای آنکارا و بزرگ‌ترین شهر آن استانبول است. واحد پولی این کشور لیر و پیش شماره آن 0090 می باشد.

آب و هوای کشور ترکیه

ترکیه کشوری نسبتاً پر باران است و این موضوع شرایط زندگی در ترکیه را برای علاقه مندان به آب و هوای معتدل دلپذیرتر می‌کند. در نواحی ساحلی تابستان‌ها گرم و خشک و زمستان‌های گرم و بارانی و نواحی داخلی و شرقی زمستان‌هایی سرد و پرباران دارند.

فرهنگ و مردم کشور ترکیه

مردم ترکیه بسیار خونگرم و مهمان پذیر می‌باشند و از نظر فرهنگی شباهت های زیادی با مردم ایران دارند. زبان رسمی این کشور ترکی و یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های دنیا است. ترکی استانبولی  شباهت زیادی با ترکی آذری دارد و تفاوت کمی بین آن ها وجود دارد. بخشی از مردم ترکیه (کردها) علاوه بر زبان ترکی با زبان کردی نیز صحبت می‌کنند که بیشتر در شرق و جنوب شرقی این کشور سکونت دارند. در واقع فرهنگ مردم ترکیه ترکیبی از فرهنگ عثمانی که در ادامه فرهنگ اسلامی و رومی-یونانی است.

اقتصاد کشور ترکیه

اقتصاد ترکیه بیش از هر چیز بر کشاورزی و گردشگری بنا شده است. ترکیه در کشت فندق، گیلاس، انجیر و زردآلو پیشتاز جهان و در کشت محصولاتی مانند هندوانه، پسته، گردو، زیتون و چای جزو پنج کشور برتر جهان است. کتان، تنباکو، زیتون و... از جمله محصولات مهم کشاورزی این کشور هستند. همچنین تولید پوشاک، تجهیزات، مواد اولیه و حمل و نقل بین‌المللی نیز از جمله محصولات و خدمات صادراتی ترکیه هستند.

حمل و نقل در ترکیه

گزینه های حمل و نقل شهری از شهری به شهر دیگر متفاوت است. به لطف سیستم های حمل و نقل عمومی که روز به روز در حال توسعه هستند، امکانات در حمل و نقل شهری متنوع شده و راحتی بیشتر می شود. به عنوان مثال می توان در استانبول از طریق دریا، جاده و راه آهن بین سمت آسیایی و اروپایی عبور کرد. با شبکه سیستم ریلی در شهرهای بزرگ، دسترسی به نقاط مختلف شهر به راحتی امکان پذیر است. علاوه بر این ها در بین محله های هر شهر هم توسط شهرداری مینی بوس و اتوبوس هایی ارائه می شود.

 هزینه زندگی در کشور ترکیه

هزینه مورد نیاز برای زندگی در ترکیه با توجه به سبک زندگی فرد ، نوع و کیفیت خوراک و پوشاک و همچنین محل زندگی و اجاره خانه متفاوت خواهد بود.هزینه ماهانه زندگی یک نفر بدون در نظر گرفتن اجاره ملک حدودا  ۴ هزار لیر برآورد شده است. بیشترین مقدار هزینه‌های جاری در ترکیه مربوط به بخش خرید از سوپر مارکت و کمترین هزینه مورد نیاز مربوط به خرید و تهیه پوشاک است گرانترین شهرها از نظر قیمت و اجاره مسکن به ترتیب، استانبول،ازمیر و آنتالیا هستند.

هزینه زندگی دانشجویی در کشور ترکیه

خوابگاه های دولتی، خوابگاه های خصوصی و آپارتمان های اجاره ای هر کدام هزینه های متفاوتی دارند. هزینه خوابگاه ها ماهانه است، بنابراین در ماه های تابستان که در خوابگاه اقامت ندارید نیازی به پرداخت هزینه ندارید. با این حال شما باید 12 ماه از سال اجاره خانه را به صورت ماهانه پرداخت کنید.

تخفیف های دانشجویی در سینماها، تئاترها، موزه ها، حمل و نقل عمومی، برخی کتابفروشی ها و رستوران ها ارائه می شود.

دیدنی های ترکیه

ترکیه با جاذبه‌های زیبای تاریخی، سواحل دل انگیز و شهرهای مدرن و سنتی، یک مقصد عالی برای گردشگران است. در ترکیه مکان های زیبای زیادی برای دیدن وجود دارد. در پایین میخواهیم مشهورترین این مکان ها را با هم بررسی کنیم:

 مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی (Blue Mosque)

یکی از باشکوه ترین دیدنی های استانبول است که بدلیل آبی بودن کاشی‌های آن ، این بنا به عنوان مسجد آبی شناخته شده است. این شاهکار کم‌نظیر، ساخته دست یک معمار عثمانی به نام «محمد صدفکار» بوده و نزدیک مسجد ایاصوفیه قرار دارد. بازدید از این مسجد رایگان است.

بازار مصری ها (Misir çarşisi)

بازار مصری ها را بیشتر با نام بازار ادویه می‌شناسند. بازار ادویه در Eminönü، پشت مسجد Yeni و در کنار بازار گل است. یکی از قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده استانبول است. بازار ادویه در روزهای یکشنبه نیز باز است.

آرامگاه آتاتورک

این مجموعه ای است که در منطقه چانکای آنکارا، پایتخت ترکیه واقع شده است و مقبره مصطفی کمال آتاتورک را در خود جای داده است. آتاتورک، در یک اتاق هشت گوشه و در قبری موزاییک‌کاری‌شده به رنگ‌های سبز و طلایی دفن شده است. در این آرامگاه موزه‌ای ساخته شده که مهم‌ترین نامه‌ها و اسناد ملی، عکس‌ها و اشیای شخصی آتاتورک در آن به نمایش گذاشته شده است.

کاپادوکیا

منطقه کاپادوکیا جایی است که طبیعت و تاریخ در آن ادغام شده است. یکی از چند شهر سنگی در جهان است.

مسجد ایا صوفیه

یک بنا و عبادتگاه تاریخی واقع در استانبول ترکیه است. یاصوفیه از سوی سازمان یونسکو به عنوان میراث جهانی ثبت شده و مورد احترام مسیحیان و مسلمانان است.

معروف‌ترین و خوشمزه ترین غذاهای ترکیه

غذاهای ترکیه را می توان جزو غذاهای ده کشور برتر دنیا دانست. وجود تنوع در غذاها ، برای ما ایرانی ها که غذا نقش زیادی در زندگی مان دارد، می تواند باب میل باشد.

Lahmacun (لاهماجون)

ریشه در کلمه عربی «لحم عجین» دارد و به‌معنای «گوشت و خمیر» و در دنیا به پیتزای ترکی مشهور است.لاماهجون را در همه نقاط ترکیه می‌توانید پیدا کنید، همچنین در بسیاری از رستوران‌های ترکیه از قیمت پایینی برخوردار است.

 

çiğ kofte (چی کوفته)

این غذا از گوشت خام در ترکیب با بلغور پخته می‌شود یکی از خوشمزه ترین غذاهای ترکیه می‌باشد.

 

 

Manti (مانتی)

یکی دیگر از خوشمزه ترین غذاهای ترکیه است. مانتی در شکل ها و اندازه های مختلف وجود دارد و بسیار خوشمزه و پرطرفدار است.

 

Baklava(باقلوا)

باقلوا نوعی دسر شیرین و پر از مغزهای روغنی است که خوشمزه‌ترین نوع دسرها در ترکیه محسوب می شود.

 

Balık ekmek (ساندویچ ماهی)

این ساندویچ یکی از بهترین ساندویچ‌های استانبول است که با ماهی گریل‌شده، پیاز و سالاد تهیه می‌شود.

و در آخر :

از مزایای زندگی در ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آب و هوای ترکیه
  • هزینه های زندگی در ترکیه
  • تحصیل در ترکیه

از معایب زندگی در ترکیه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باورهای کهنه و نژادپرستی
  • زبان ترکی
  • آشنایی با محیط جدید
  • امنیت پایین در بعضی محله های ترکیه
  • هزینه بالای بنزین
  • نرخ بالای مالیات در ترکیه
  • دوری از وطن و دوستان