زندگی در کانادا

زندگی در کانادا

زندگی در کانادا

کانادا کشوری در شمال قاره آمریکا و متشکل از 13 ایالت است که به دلیل داشتن روابط تجاری گسترده با همسایه خود یعنی آمریکا و وجود استانداردهای بالا برای زندگی، به یکی از کشورهای جذاب برای مهاجرت تبدیل شده است. امروزه تعداد زیادی از دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه‌های معتبر کانادا عازم این کشور می‌شوند. همچنین کانادا یکی از کشورهایی است که از لحاظ اقتصادی از ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری خارجی برخوردار است به همین دلیل به یکی از مقاصد مهم تجار برای تجارت و سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. در این مقاله قصد داریم شما را با کشور کانادا،  مزایای زندگی و مهاجرت به آن آشنا کنیم.

آب و هوا

کانادا به دلیل عرض جغرافیایی وسیع، آب و هوای بسیار متنوعی دارد. دو سوم شمالی این کشور دارای آب و هوایی شبیه به شمال اسکاندیناوی می باشد که زمستان هایی بسیار سرد و تابستان هایی کوتاه و خنک دارد. منطقه جنوبی دشت های داخلی دارای آب و هوای معمول قاره ای، با زمستان هایی بسیار سرد، تابستان هایی گرم و بارش نسبتاً کم می باشد. فصل زمستان در تمامی نواحی کشور کانادا، به غیر از سواحل غربی، با دمای متوسط ​​زیر یخ زدگی و پوشش برف مدت دار همراه است. این مسئله شرایط زندگی در کانادا را با چالش روبرو می کند.

دین مردم کانادا

مردم در کانادا، مسیحی کاتولیک هستند اما به دلیل مهاجرت مردم از کشورهای مختلف به کانادا در این کشور با ادیان مختلفی مواجه می‌شوید. البته در منشور حقوق و آزادی‌ها در کانادا، دین خاصی به عنوان دین رسمی در این کشور معرفی نشده است. مسلمانان نیز در این کشور بیش از یک میلیون از جمعیت کانادا را تشکیل داده‌اند. در حال حاضر جمعیت سیک‌ها نیز در کانادا رو به افزایش است.

زبان و نژاد مردم در کانادا

با توجه به سکونت مردم از کشورهای مختلف در کانادا طبیعتا تنوع زبان و نژاد نیز در این کشور زیاد است اما جالب است بدانید که 98 درصد از مردم در کانادا به زبان انگلیسی و فرانسوی صحبت می‌کنند که البته زبان انگلیسی نسبت به فرانسوی رواج بیشتری دارد. 16 درصد از مردم کانادا نیز هم به زبان انگلیسی و هم فرانسوی صحبت می‌کنند. ایالت کبک در کانادا یک ایالت فرانسه زبان است که در آن زبان فرانسه رسمیت دارد اما مردم در سایر ایالات، به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. از نظر نژادی هم 76 درصد از مردم کانادا اروپایی و 14 درصد آسیایی هستند.

سیاست در کانادا

کانادا از لحاظ سیاسی یک کشور دموکرات فدرال و پادشاهی مشروطه است. جالب است بدانید که ملکه الیزابت دوم، پادشاه کانادا هم هست و قوانین در کانادا با تایید او رسمیت پیدا می‌کنند. بنابراین از لحاظ ساختار سیاسی، ملکه در راس کشور قرار دارد و در سطح پایین‌تر، دولت فدرال کانادا قرار می‌گیرد. پارلمان کانادا به دو بخش تقسیم می‌شود:

  1. مجلس سنا
  2. مجلس عوام

کانادا از 10 ایالت تشکیل شده که در هر یک از آن‌ها توسط یک دولت مستقل اداره می‌شوند و آن‌ها در مجموع زیر نظر دولت مرکزی هستند. اتاوا به دلیل استقرار پارلمان فدرال کانادا و فرماندار کل در آن، از لحاظ سیاسی یک شهر مهم و در واقع پایتخت کانادا محسوب می‌شود. فرماندار کل کانادا را ملکه انگلستان منصوب می‌کند.

ایالات کانادا

  • بریتیش کلمبیا
  • آلبرتا
  • ساسکاچوان
  • منیتوبا
  • آنتاریو
  • کبک
  • نیوبرانزویک
  • نیوفوندلند
  • نوواسکوشیا
  • پرنس ادوارد آیلند

حمل و نقل عمومی در کانادا

با توجه به مهاجر‌پذیر بودن کانادا جمعیت زیادی در این کشور زندگی می‌کنند همین امر دولت کانادا را به ایجاد سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفته و سریع ترغیب نموده است. امروزه کانادا در بخش حمل و نقل عمومی، رتبه دوم را در دنیا به خود اختصاص داده است. شبکه حمل و نقل عمومی در کانادا، متنوع است و در اکثر ایالات مردم برای جا به جایی و رفت و آمد به محل کار خود از اتوبوس، تاکسی، مترو و قطارهای هوایی استفاده می‌کنند. شبکه حمل و نقل عمومی در ایالات کانادا به بخش حومه نیز رسیده است به همین دلیل مهاجرین با خیال آسوده می‌توانند زندگی در حومه را انتخاب نمایند. هزینه حمل و نقل عمومی در ایالات کانادا متفاوت است. در شهرهایی مانند ونکوور و تورنتو هزینه حمل و نقل نسبت به سایر شهرها بیشتر است. مهاجرین در کانادا مانند شهروندان، از خدمات حمل و نقل عمومی برخوردار هستند و هزینه پرداختی توسط مهاجرین نیز با سایر شهروندان تفاوتی ندارد.

برای استفاده از مترو در کانادا باید از کارت الکترونیک  PRESTOاستفاده کنید. این کارت را می‌توانید از دستگاه‌هایی که در ورودی مترو قرار گرفته‌اند تهیه کنید. برای شارژ کارت الکترونیک، از دستگاه Self-Serve Reload استفاده کنید. همچنین می‌توانید با مراجعه به سایت GO Transit tickets بلیط الکترونیک خریداری کنید. اگر قصد ارائه بلیط مذکور را در زمان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دارید باید صفحه مربوط به خرید بلیط را به راننده نشان دهید چون پرینت خرید معتبر نیست. باید بلیط خود را به صورت آن لاین خریداری کنید که در این صورت برای شما یک ایمیل ارسال خواهد شد که در آن یک لینک وجود دارد که با کلیک کردن بر روی آن، بلیط ظرف 5 دقیقه فعال می‌شود. در زمان استفاده از وسیله نقلیه باید به اینترنت دسترسی داشته باشید تا بتوانید ایمیلی را که نشان دهنده تاریخ خرید بلیط هست ارائه کنید. پس از خرید بلیط امکان استرداد مبلغ وجود ندارد.

مردم کانادا

از آنجا که کانادا از نظر تاریخی و قومی بسیار متنوع است، هیچ فرهنگ ملی واحدی در بین مردم آن حاکم نیست. انگلیس و آمریکا بر زندگی روزمره مردم کانادا در بخش های انگلیسی زبان این کشور تاثیر بسیاری داشته اند. تأثیر فرانسه نیز بر استان های کبک و نیوبرانزویک تا حد زیادی حس می شود. با این حال مردم بومی کانادا فرهنگ متمایز خود را به ویژه در مناطق شمالی این کشور حفظ کرده اند.

تورنتو، شهر چند فرهنگ کانادا

شهر تورنتو بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر کانادا می باشد. این شهر چند فرهنگ که مرکز استان انتاریو است، مرکز مالی و تجاری کانادا نیز محسوب می شود. تورنتو از نیمه ی دوم قرن بیستم، رشد خارق العاده ای داشته است و از یک شهر استانی نسبتا آرام -“تورنتوی خوب”- به یک زندگی پر جنب و جوش، پر رونق و یک منطقه کلانشهر جهان وطنی تبدیل شده است.

مونترال، دومین شهر پرجمعیت کانادا

مونترال دومین شهر پرجمعیت کانادا و کلان شهر اصلی استان کبک می باشد. اکثریت جمعیت مونترال را کانادایی های فرانسوی تشکیل می دهند. به گفته ی برخی افراد، دومین شهر بزرگ فرانسوی زبان در جهان، بعد از پاریس، مونترال است.(هرچند که صحت این گزاره گاهاً مورد تردید قرار می گیرد.) لازم به ذکر است که ویژگی های معماری مونترال نیز بسیار منحصر به فرد می باشد.

ونکوور، سومین شهر بزرگ کانادا

ونکوور سومین شهر بزرگ کانادا می باشد. شهر ونکوور در استان بریتیش کلمبیا قرار دارد. این شهر به عنوان مرکزی برای تجارت با کشورهای حاشیه اقیانوس آرام و دروازه اصلی غربی در حال توسعه داخلی کانادا شناخته می شود. این مسئله تاثیر بسیار خوبی بر شرایط زندگی در این شهر کانادا می گذارد.

جاذبه های دیدنی در کانادا

کانادا یکی از زیبا‌ترین کشورهای دنیاست که به دلیل برخورداری از جنگل‌های انبوه و سواحل زیاد، به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل شده است. در این بخش قصد داریم شما را با جاذبه‌های گردشگری در کانادا آشنا کنیم.

آبشار نیاگارا در کانادا

این آبشار در مرز کانادا و امریکا قرار دارد. شکوه و عظمت آبشار نیاگارا هر بیننده‌ای را متحیر می‌کند. بی شک جاری شدن آب از ارتفاع زیاد برای گردشگران جالب توجه است. سالانه گردشگران زیادی با حضور در نزدیکی این آبشار علاوه بر تماشای منظره زیبای آبشار، از مکان‌های تفریحی اطراف آن نیز لذت می‌برند.

پارک ملی بنف و کوه‌های راکی در کانادا

این پارک در استان آلبرتا و در کوه‌های راکی قرار دارد. وجود دریاچه لوئیز در میان کوه‌های راکی این پارک زیبا را به بهشت کانادا تبدیل کرده است. در نزدیکی پارک بنف، ویلاهایی استیجاری ساخته شده که گردشگران می‌توانند برای حضور در این منطقه از آن‌ها استفاده کنند. اگر به کانادا سفر می‌کنید حتما از این پارک شگفت‌انگیز بازدید کنید.

ساختمان پارلمان در ایالت بریتیش کلمبیا در کانادا

این ساختمان با عظمت و زیبا یکی از بناهای تارخی جذاب در کانادا است که به بهترین شکل ممکن، معماری کانادایی را به گردشگران نشان می‌دهد. قرار گرفتن این پارلمان در میان یک بوستان مملو از گل و گیاه که از بیرون به یک کاخ تمام عیار شباهت دارد آن را به یک مکان تفریحی عالی برای گردشگران تبدیل نموده است.

جنگل درخت‌های خمیده در کانادا

در این جنگل زیبا و عجیب که در ساسکاچوان واقع شده است تمام درختان به طور طبیعی در هم تنیده شده‌اند. این جنگل حیرت‌انگیز نظر گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است. هر شخصی که از وجود چنین جنگلی مطلع می‌شود تمایل دارد از آن بازدید کند. دانشمندان هنوز دلیل رشد درختان با اشکال عجیب را پیدا نکرده‌اند.

ارتباط در کانادا

سرویس های اینترنت در کانادا

اینترنت در سرتاسر کانادا در دسترس هست و در کافی نت‌ها هم می‌توانید از اینترنت استفاده کنید. (اگرچه کافی نت‌ها مانند بسیاری از کشورهای دیگر در کانادا رایج نیست.) اغلب شما می‌توانید در کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌های غذاهای آماده و فرودگاه‌ها به وای فای پولی دسترسی پیدا کنید. در بعضی از موارد، هنگامیکه یک نوشیدنی یا غذا سفارش می‌دهید، استفاده از وای فای رایگان است. آسان‌ترین راه پیدا کردن وای فای رایگان مراجعه به کتابخانه‌های عمومی است. بعضی از هتل‌ها هم وای فای رایگان دارند، اما برخی دیگر از آنها برای استفاده از وای فای هزینه می‌گیرند.

رسانه‌های کانادایی

شرکت پخش رسانه‌ای کانادا (CBC) پخش کننده رسانه‌ای ملی کانادا است. این شرکت در دهه 1930 تاسیس شده‌است و از طریق تلویزیون، رادیو، اینترنت و ماهواره به دو زبان فرانسه و انگلیسی برنامه پخش می‌کند. روزنامه‌های فرانسوی زبان در مونترآل، اتاوا و شهر کبک منتشر می‌شوند. روزنامه‌های انگلیسی زبان محلی هم در هر ایالت منتشر می‌شود.

پست و خدمات پستی در کانادا

تمبر در اداره‌های پست و در بسیاری از هتل‌ها، داروخانه‌ها و خوار و بار فروشی‌های کوچک در دسترس است. نامه‌هایی که با پست معمولی فرستاده شدند، 4 تا 6 روز کاری طول می‌کشد تا به ایالات متحده برسند و 4 تا 7 روز کاری طول می‌کشد تا به کشورهای دیگر برسند.